Opsætning af deltagerbudgetter
For at bruge funktionen til Deltagerbudgetter skal dette aktiveres i “Administration > Indstillinger > Globale indstillinger > Deltagelsesprocesser”. Herved bliver automatisk vist menupunkt "Deltagerbudget" i topmenuen.
Faser
Deltagerbudgetter består af en række faser, som kan slås til eller fra efter behov. Man er ikke på den måde ikke tvunget til at bruge funktionaliteten for fx “Gennemgang” og “Støt”, hvis man ikke ønsker så mange trin i processen.
-
Information
Vil typisk vise basis-oplysninger om processen op til deltager-fasen påbegyndes -
Opret dit forslag
Borgere kan oprette forslag til hvordan budgettet skal udnyttes -
Vi gennemgår projekterne
Der er lukket for nye forslag, mens projekterne gennemgås for eventuelle fejl eller behov for uddybning -
Støt de forslag der skal gå videre
Borgere kan støtte forslag, kan fx bruges til en forhåndsvurdering af hvordan forslag skal prioriteres -
Vi evaluerer jeres forslag
Administratorer og evaluatorer gennemgår projekterne for hvorvidt de er realistiske at gennemføre og prisen for hvert af dem -
Se vores vurdering af jeres forslag
Projekter som er vurderet realistiske bliver præsenteret, så brugere / borgere kan se om oplysninger og priser er korrekte. Man kan endnu ikke stemme i denne fase. -
Afstemningsfasen
Der kan stemmes om de udvalgte forslag. Det er muligt at ændre sin stemmeafgivning lige indtil afstemningsfasen lukkes. -
Vi tæller stemmerne
Stemmeafgivelse tjekkes -
Se resultat af afstemning
Præsenterer det endelige resultat af afstemningen.
Når man opretter budgetter, kan man umiddelbart vælge, om man ønsker at oprette én eller flere Grupper (eller “Kategorier”), som forslag kan høre til. Hvis man opretter én kan man efterfølgende sagtens oprette flere, så man er ikke låst, uanset om man vælger den ene eller den anden mulighed.
Til hver gruppe kan oprettes et eller flere områder.
Et eksempel på brugen af Grupper og Områder kan være borgerforslag, som enten dækker hele kommunen eller et specifikt område. Der oprettes en gruppe for “Hele kommunen” og en gruppe for “Specifikke områder”. I sidstnævnte gruppe oprettes en række områder, så alle dele af kommunen er dækket. En bruger kan så stemme på projekter for hele kommunen og projekter i ét område efter eget valg.
Opret områder / grupper, der kan så stemmes på x antal projekter med et givent beløb på det område.
Projekt skal være evalueret / prissat og valgt, for at der kan stemmes på det.
Bemærk at “fase” i budget skal skiftes manuelt, dvs. datoerne som vises er blot vejledende.
Kort indstilles i “Administration > Indstillinger > Globale indstillinger > Kortindstillinger” ved angivelse af længde- og breddegrad, samt zoom-indstilling.